in , ,

4 tips om moeheid tijdens de lessen te bestrijden 

@Pexels - Monstera production

We kennen allemaal dit gevoel, je zit in de les en je ogen worden maar slapper, zwaarder en plots begin je in het slaap te vallen. Moeheid is iets waar we allemaal mee te maken krijgen, of we nu in de les zitten, studeren of gewoon druk zijn, soms voelen we ons gewoon super moe. Maar geen zorgen, in dit artikel heeft Kotplanet het over hoe we deze moeheid kunnen bestrijden.

Wil je weten hoe je een positieve mindset ontwikkelt als student?

1/ Interactie 

Doe genoeg mee in de les, stel vragen, neem notities of geef antwoorden. Praat even met een medestudent als het moet. Dit kan je betrokkenheid verhogen en je vermoeidheid verminderen, waardoor je actief blijft. Dit helpt je ook om gefocust te blijven.

Wil je de nadelen kennen van een nachtje door studeren?

2/ Slaap voldoende

Een goede nachtrust is van belang voor het behouden van energie gedurende de dag. Tijdens je slaap herstelt je lichaam, probeer dus een consistent slaaproutine te volgen door elke dag op dezelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Genoeg slapen in de nacht is ook heel belangrijk om de dag nadien paraat te staan en op een goede manier je dag te starten. Dit speelt ook veel op je humeur, als je al slecht hebt geslapen zal in de ochtend alles sneller tegen vallen, dan wanneer je een hele nacht goed hebt kunnen uitslapen.

3/ Voldoende frisse lucht

Zorg ervoor dat je voldoende frisse lucht krijgt door af en toe een raam open te zetten. Vraag aan je docent of ze even open mogen als het kan. Dit ververs dan ook meteen het klaslokaal. 

Wat je ook kan doen is tussen je lessen niet binnen blijven, maar even ergens buiten gaan zitten met vrienden of een wandeling gaan doen kan je ook goed doen en dit zal je direct weer opwekken. Frisse lucht kan je energie een boost geven en je alertheid verbeteren.

4/ Strek je uit

Neem regelmatig tijd om je lichaam te strekken en je spieren los te maken. Dit kan helpen om spanning te verminderen en vermoeidheid te bestrijden. Sporten is daarvoor ook heel belangrijk, zo los je al je frustraties van de dag tijdens een goede sportsessie en na een goede douche ben je helemaal klaar voor een goede nachtrust.

Nog meer interesse in tips voor studenten? Bekijk dan zeker onze Instagram pagina!

Written by Myriam Bonga

What do you think?