in ,

Vijf tips om de dag goed te beginnen

@Pexels- Vlada Karpovich

Het is al bijna twee weken geleden dat het nieuwe academiejaar is begonnen. Afwisselend online en fysiek les, de na te leven sanitaire maatregelen, het slechte weer dat de kop opsteekt, het is niet altijd even makkelijk om de moed erin te houden en iedere ochtend met evenveel zin op te staan. Hier zijn alvast vijf tips om de dag goed te beginnen (en de lessen bij te wonen)!

Als student – het is je zeker al verteld, ik weet het wel – is persoonlijke hygiëne niet altijd een prioriteit. Alcohol, ongezond eten, uitgaan en niet genoeg slapen. Goed, het is wat het is. Het gaat erom dat je een ochtendroutine ontwikkelt die bij je past en die ervoor zorgt dat je de rest van de dag in vorm kunt blijven. Dus schud die luiheid een paar minuten van je af en lees dit artikel, echt waar, het loont de moeite!

1/ Neem een douche

Waarom ’s morgens douchen en niet ’s avonds? Alleen al voor de straal warm water op je gezicht om lekker te ontwaken, douchen heeft een verkwikkend effect, ontspant de geest. Een moment om na te denken en jezelf op te peppen. Stel jezelf doelen en probeer eventuele stress onder controle te houden. Door je dag op een ontspannen moment te plannen, kun je deze met een gerust gevoel beginnen!

2/ Ga sporten of doe iets anders

Gemotiveerde studenten zullen de energie vinden om ’s ochtends te gaan hardlopen of online krachttraining te doen. Een flinke energieboost om de dag te beginnen. 

Voor de minder avontuurlijke studenten zijn er andere alternatieven. Vergeet niet jezelf te prikkelen, zowel lichamelijk als geestelijk. Ga een eindje wandelen, volg het nieuws, kijk een filmpje op YouTube, bel je mama … Tip 1 maakt ook deel uit van de ochtendactiviteiten.

De bedoeling is om ’s ochtends te beginnen met een reeks activiteiten en taken die je lichaam stimuleren. Op die manier ben je klaar en goed wakker voor je lessen. Neem je tijd en sta niet gehaast op.

3/ Zet je wekker vroeger (hup, schiet op!)

Wil je tip 2 opvolgen, dan zal je zeker vroeger moeten opstaan. Maar er zijn ook dagen dat je je wekker gewoon wat vroeger kunt zetten. Zomaar, voor je eigen plezier. Wat is er immers prettiger dan wakker worden en te beseffen dat je nog wel een paar minuten in bed kunt blijven liggen? Je hoeft je niet te haasten en te gaan stressen omdat je misschien te laat komt voor de les.

4/ Geef een knuffel

Niet altijd even makkelijk om knuffels te geven in deze tijden van crisis en gezondheidsrisico’s. Of je zou je kat, je hond of je kussen kunnen knuffelen … Maar je kan altijd aan je huisgenoot vragen of hij het ziet zitten. Wist je dat knuffelen troost brengt en alle zorgen wegneemt? Knuffelen zorgt voor een hormonale explosie die je een goed gevoel geeft. De betrokken hormonen wekken een gevoel van welzijn, harmonie en welbehagen op. Knuffelen is goed voor je, absoluut waar, het is genetisch bewezen!

5/ Vergeet niet te ontbijten

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. ’s Ochtends niets eten betekent dat je je vanaf de eerste uren van de dag zwak en sloom gaat voelen. Het ontbijt is essentieel om de dag te beginnen, neem dan ook de tijd om van je cornflakes of die boterham met choco te genieten. Voed je lichaam, dat de hele nacht niet gegeten heeft – en geef het iets anders dan de alcohol die je de avond ervoor naar binnen hebt gegoten. Het is niet de eerste keer dat Kotplanet het over ontbijten heeft!

En kom niet aan met het excuus dat je geen tijd hebt, als je onze tips hebt gelezen, volg je tip 3 op en kun je rustig en lekker ontbijten!

Vind ons op Instagram!

Written by Julie Delcourt

Journaliste freelance - "Hâte-toi de bien vivre et songe que chaque jour est à lui seul une vie", Sénèque

What do you think?

Hoe vind je een vakantiejob ?

Salade de tomates à l'orientale