in

Wat eet je voor een feestje om niet dronken te worden ?

@Pexels- Mauricio Mascaro

Als studenten weten we allemaal hoe belangrijk het is om iets te eten voordat we een avondje uitgaan. Kennen we niet allemaal die vriend die met zijn hoofd in het toilet eindigt, doordat hij niets had gegeten voor hij al die glazen bier naar binnen trok? Dat is een vergissing die niemand wil maken! 

Het is echt belangrijk om goed te eten voor je veel alcohol drinkt, maar vaak weten we niet goed wat we moeten eten. We zeggen gewoon tegen onszelf: ‘als ik iets heb gegeten, is dat wel goed.’ Niets is minder waar. Sommige voedingsmiddelen helpen ons lichaam om de effecten van alcohol beter te kunnen beheersen en zelfs een kater te kunnen voorkomen!

Vermijd vet eten !

Om te beginnen eet je best evenwichtig voor je naar een feestje vertrekt. Ik weet wat je gaat zeggen: ‘Ik heb geen zin om te koken voor een feestje, dan ga ik liever frietjes eten of bij een fastfoodrestaurant bestellen.’

Toch is het belangrijk, in tegenstelling tot wat velen denken, om geen vet voedsel te eten voordat je alcohol drinkt. Veel studenten denken vaak dat een lekkere hamburger met frietjes helpt om de maag tot rust te brengen. Dat is een misverstand! Je moet juist vet eten vermijden en de voorkeur geven aan evenwichtige maaltijden voordat je uitgaat. Vettig voedsel zorgt voor een slechte spijsvertering en brengt alles opnieuw naar buiten…

Eet een evenwichtige maaltijd !

Evenwichtig eten? Wat bedoel je daar nu mee? Eet magere eiwitten. Kalkoen, kip, eieren of vis zijn maar vier voorbeelden. Al deze voedingsmiddelen bevatten aminozuren en die zuiveren de lever. Zo is de kater de volgende ochtend in elk geval al wat minder.

Waarmee kan je die magere eiwitten dan combineren? Niets is makkelijker te bereiden dan koolhydraten zoals pasta, rijst of aardappelen. Door deze producten kan de alcohol onze energievoorraden in ons lichaam minder rap uitputten. 

Ten slotte, om het de hele avond vol te houden, voeg je best nog een paar groenten die rijk zijn aan vitamine B toe aan je maaltijd.  Om precies te zijn: oranje en gele groenten zoals paprika’s, wortels of bieten. Zij helpen de lever en de alvleesklier die veel harder moeten werken bij het drinken van alcohol. 

Oh, en laten we niet vergeten, voor de durvers: een eetlepel olijfolie drinken voor het uitgaan is niet alleen goed voor de gezondheid, maar beschermt je maag ook tegen de effecten van alcohol. Zo voel je je veel minder snel dronken! 

Nu je weet wat je moet eten voor een avondje uitgaan, heb je geen excuses meer om in de problemen te komen. Een goede, evenwichtige maaltijd en je bent klaar om de hele nacht door te gaan! En voor wie geen tijd heeft om te koken, zijn eenvoudige eieren met een avocado en een banaan ook voldoende! De avocado vertraagt de opname van alcohol en laat ons dus meer drinken doorheen de volledige avond. Genoeg dus om het tot 6 uur vol te houden! 

Meer tips kan je vinden op onze Instagrampagina!

Written by Ines Schweizer

What do you think?

Zes excuses om niet alle zomerfeestjes mee te pakken

Salade de tomates à l'orientale