in ,

6 manieren om je mentale gezondheid als student te versterken

@Pexels - Frank Cone

De winter komt eraan en deze periode kan een negatieve impact hebben op onze mood. Minder zonlicht, kortere dagen en dan hebben we het nog niet over de examenperiode. Wij willen je graag helpen en daarom geeft Kotplanet je zes manieren om je mentale gezondheid als student te versterken.

1/ Zorg dat je voldoende slaapt

Om je zowel fysiek als mentaal goed te voelen, is het cruciaal om voldoende te slapen. Zo krijg je weer energie en kan je er de volgende dag weer volop tegenaan. Maar hoe kan je dit het beste doen? Zorg er ten eerste voor dat je slaapkamer koel en donker genoeg is en dat je comfortabel ligt. Vermijd schermgebruik voor het slapengaan, want het blauwe licht kan je slaappatroon verstoren. Verder is het ook goed om een routine te creëren. Probeer dus om elke dag – ja, ook in het weekend – op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan.

2/ Stel prioriteiten

Een tweede manier om je mentale gezondheid te versterken, is door prioriteiten te stellen. Dit kan je doen door een duidelijke planning te maken om zo je taken en verantwoordelijkheden in kaart te brengen. Doe eerst wat het belangrijkst en meest urgent is en probeer multitasking en uitstelgedrag te vermijden. Daarnaast zijn ook voldoende pauzes zeker een must.

3/ Plan tijd in met anderen

Wanneer je een langere pauze neemt of een vrije dag hebt, is het een goed idee om tijd in te plannen met anderen. Organiseer een romantische date met je lief of doe wat leuks met familie of vrienden. We zijn sociale wezens en dat betekent dat we interactie nodig hebben. Zeker tijdens de winter is dit extra belangrijk, zodat je jezelf niet opsluit op je slaapkamer of kot.

4/ Doe aan journaling

Om je mentale gezondheid te versterken, is het ook goed om een dagboek bij te houden en aan journaling te doen. Elke dag even de tijd nemen om je gedachten en gevoelens op te schrijven, kan therapeutisch werken. Het kan je helpen om bepaalde patronen te identificeren, emoties te verwerken en persoonlijke doelstellingen te stellen. Schrijf alles zonder filter op, maar reflecteer ook zeker op positieve momenten en prestaties!

5/ Beweeg regelmatig

Regelmatig bewegen kan je ook helpen om je niet enkel fysiek, maar ook mentaal beter te voelen. Dit kan je doen door te sporten, maar evengoed door aan yoga te doen of te gaan wandelen of fietsen. Beweging kan helpen om je beter te voelen, stress te verminderen en cognitieve functies te verbeteren. Ook zal je ’s avonds ongetwijfeld sneller in slaap vallen.

6/ Leer ‘nee’ te zeggen

Tot slot is het belangrijk dat je je grenzen kent en respecteert door ‘nee’ te leren zeggen. Het kan zijn dat je je niet zo goed voelt of overweldigt bent en dan is het beter om de voorkeur te geven aan taken en activiteiten die prioritair zijn of bijdragen aan je welzijn. Zo zal je er beter in slagen om je energie niet te verspillen. Communiceer hier helder en vriendelijk over naar anderen toe en wees niet te hard voor jezelf.

Met deze zes tips hopen we jou alvast geholpen te hebben om je mentale gezondheid als student te versterken en dat zeker met de winterperiode die voor de deur staat. Vertel ons zeker via onze socialemediakanalen hoe jij je mentale gezondheid boost.Wil je nog tips voor studenten? Check dan zeker onze TikTok!

Written by Shane R.

What do you think?