in ,

Fruit en groenten eten als student, waarom is het zo belangrijk?

@Pexels - Jane Doan

Fruit en groenten eten is in het algemeen heel belangrijk voor mensen. Voor studenten is het nog belangrijker! Je kan tal van voordelen halen uit een paar stukjes groenten en fruit per dag. Geloof ons maar! Kotplanet heeft onderzoek gedaan en zet het even voor jou op een rijtje!

1/ Brainfood

Fruit en groenten zijn gezond. Dat weten we, maar het helpt ook je brein. En wat heb je nodig om een goede student te zijn? Een goed brein! 

Ons brein houdt van vitaminen, mineralen en omega-3-vetzuren. Weet je waarom? Zij zorgen ervoor dat alle hersencellen goed communiceren met elkaar. Eet je dus te weinig groenten en fruit? Dan kan zich dat uiten in geheugenverlies en verminderde concentratie. Je eet dus best minstens 2 stukken fruit en 250 gram groenten per dag. 

Wat is er echt heel slecht voor je hersenen, maar is soms veel te verleidelijk om te weerstaan? Je kan het al raden, denk ik? Fast food! Vet, suiker en zout hebben een slechtere invloed op jouw hersenen dan groenten en fruit. Vermijd het dus als je de beste van de klas wil worden… 

Het belangrijkste is variatie: leg veel groenten en fruit in je winkelmandje, maar vergeet ook geen eieren, yoghurt, noten… Wissel af tussen deze gezonde voedingsstoffen en je komt aan de top van de klas!

2/ Gezond

“Als je gezond wil zijn, eet dan veel groenten en fruit!”. Maar waarom wordt dat nu gezegd? Waarom zijn groenten en fruit zo gezond? Sommige onderzoekers lopen zelf vast op deze vraag, maar er zijn zeker wel wat dingen over te zeggen:

Uit onderzoek blijkt dat iemand die dagelijks groenten en fruit eet, minder rap ziek wordt of aandoeningen krijgt. Er zit iets in groenten en fruit waardoor het zo gezond is: vezels. Zij verlagen het risico op dikkedarmkanker en het risico op hart-en vaatziekten. Je kan ze eigenlijk ook vinden in peulvruchten en granen. 

Elke soort groente of fruit heeft ook zijn eigen kwaliteiten: de ene soort bevat veel vitamine C of en de andere soort bevat dan weer veel ijzer. Maar het belangrijkste is, zoals hierboven beschreven, afwisseling. 

3/ Hoe kan je meer fruit en groenten eten?

Heb je dit artikel grondig gelezen en denk je nu : “Hmm, nu zou ik toch beter wel wat meer fruit eten, maar hoe begin ik eraan?”? Dat is een zeer logische vraag en wij zouden Kotplanet niet zijn als we je niet zouden helpen aan een antwoord! 

Studenten eten vaak minder fruit omdat het veel geld kost. Ga dus op zoek naar promoties op de groenten-en fruitafdeling. 1+1 gratis op de appels? 20% korting op een doosje druiven? 50% korting op de avocado’s? Zo’n dingen moet je in de gaten houden. Zo betaal je je ook niet blauw aan deze voedingsbronnen.

Wat we ook vaak horen is dat studenten weinig fruit eten tot het hen gepresenteerd wordt in kleine stukjes. Een fruitsalade? Een portie aardbeien? Een appel in stukjes gesneden? Dat klinkt allemaal veel beter dan de drie peren die op je kot liggen. Maak het jezelf gemakkelijk en snij, als je terug bent van de winkel, jouw fruit al in stukjes, sprankel er een beetje citroensap over en zet in de frigo. Zo zal je gemakkelijker eens wat fruit eten! 

We hebben dus gemerkt dat groenten en fruit zeker gezond zijn en belangrijk voor studenten. Ook weten we nu hoe we meer fruit kunnen eten! 

Volg ons op Instagram en TikTok

Bronnen:

  • https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw-buik/artikelen/groenten-fruit/#:~:text=Rijk%20aan%20vitamines%20en%20mineralen,goede%20werking%20van%20het%20lichaam.
  • https://gezondnu.nl/voeding/eet-je-hersenen-gezond-6-onmisbare-voedingsmiddelen/
  • https://www.quest.nl/mens/voeding/a35584271/waarom-groente-fruit-gezond/

What do you think?

Zes excuses om niet alle zomerfeestjes mee te pakken

Salade de tomates à l'orientale