in ,

Ik heb veel stress als student, wat kan ik doen?

@Pexels - Anna Shvets

Ben jij een student aan de universiteit of aan de hogeschool en heb je vaak stress? Dan is dit artikel voor jou! Kotplanet helpt je van de stress af, dat proberen we toch! 

1/ Waarom heb ik stress?

Denk eens na waarom je nu precies stress hebt. Heb je te veel schoolwerk? Vind je iets moeilijk? Is het lastig om vrienden te maken? Gaat de situatie thuis niet goed? 

Er kunnen echt miljoenen redenen zijn waarom jij je niet goed in je vel voelt en dus veel stress ervaart. Probeer ervoor te zorgen dat je weet waarom je stress hebt. Dat kan de zoektocht naar de oplossing heel wat gemakkelijker maken. Dan kan je gerichter gaan zoeken. 

Enkele voorbeeldjes:

  • Heeft het iets met school te maken? Denk aan oplossingen om je schoolwerk beter te verdelen.
  • Voel je je niet goed in je vel? Ga op zoek naar iemand die je professioneel kan helpen, of ga zelf op zoek naar een plek waar je je volledig comfortabel voelt en waar je helemaal jezelf kan zijn. 
  • Is jouw thuissituatie niet ideaal? Blijf eens een weekendje op kot om wat rust te ervaren.

2/ Ademcontrole

Nu weet je misschien al waar het probleem ligt, maar dat wil niet zeggen dat je weet hoe je ermee moet omgaan. Ik heb vooral geleerd dat je adem onder controle hebben heel belangrijk is. 

Als je je onrustig voelt, kan je deze truc gebruiken: 7 tellen inademen, 7 tellen houden en 7 tellen weer uitademen. Doordat je focus op jouw ademhaling ligt, word je rustiger. Helpt het niet vanaf de eerste keer? Doe het nog een keer. Je kan dit herhalen tot je je rustiger voelt.

Het ziet er misschien een beetje stom uit, maar ik beloof je dat het zal helpen! Ben je onrustig of gestrest, maar ben je niet alleen? Deze truc kan je ook heel onopvallend doen. Iedereen ademt, toch? 😉 

3/ Mindfulness

Mindfulness wordt omgeschreven als “je volledig bewust zijn van de huidige ervaring.” Volgens deze techniek zou je helemaal aanwezig moeten zijn in het nu. Niet in het verleden en niet in de toekomst, maar nu. Het helpt je ontspannen en je problemen te relativeren. Let op hoe ik ‘relativeren’ en niet ‘minimaliseren’ gebruik. Jouw gevoelens zijn belangrijk en die moet je niet zomaar minimaliseren

Een paar tips om mindfulness uit te oefenen:

  • Ademcontrole, zoals hierboven uitgelegd, is een belangrijke factor in het mindfulnessproces. 
  • Yoga en pilates kunnen ook de rust in jou naar boven brengen. 
  • Als je niet in slaap kan vallen: overloop jouw lichaam en probeer te voelen waarop je focust. Focus vanaf het puntje van je teen naar de top van je hoofd en probeer onderweg alles te voelen. Heb je je tenen gevoeld? Ga dan over naar je enkel enzovoort. Ik ben nog nooit verder geraakt dan mijn buik, daarna viel ik altijd in slaap. Probeer het maar! 

Probeer de rust in jezelf terug te vinden als je stress krijgt. Ga op zoek naar datgene in jou dat rust kan creëren. En onthoud: alles komt goed!

Volg ons op Instagram en TikTok

What do you think?

Zes excuses om niet alle zomerfeestjes mee te pakken

Salade de tomates à l'orientale