FunONTSPANNING

3 sociale media trends die je dit jaar als student moet volgen

Sociale media speelt een als maar grotere rol in ons leven. We blijven op de hoogte van het nieuws, zien wat onze vrienden doen, posten leuke foto’s en leren we via trends nieuwe zaken ontdekken die we kunnen gebruiken in ons eigen leven. Kotplanet geeft je drie trends die je zeker in de gaten moet houden in 2023.

Een leuk avondje gamen met vrienden? Check dan zeker onze zes free-to-play consolegames!

1/ De opkomst van AI

Artificiële intelligentie is in een sneltempo helemaal niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. ChatGPT was lang een gespreksonderwerp op vele scholen, omdat studenten papers lieten schrijven door de computer zonder dat ze daar zelf iets voor moesten doen. Ondertussen hebben veel sociale mediabedrijven AI-functies in hun apps geïnstalleerd. Op Snapchat kan je chatten met een virtuele (AI) vriend. Op TikTok geeft AI je een bijna levensechte make-up look met enkele filters die je met het blote oog nog amper kan detecteren.

Bij Spotify loopt er een proefproject in Noord-Amerika waarbij een AI-DJ op basis van je veel beluisterde muziek nieuwe nummers laat luisteren die jij waarschijnlijk wel leuk zal vinden. Jammer genoeg zijn er ook minpuntjes aan deze trend. Drake en The Weekend waren niet te spreken over een nummer die met behulp van AI gemaakt werd in hun stijl. Het is bijna onmogelijk om het verschil te horen, wat in de toekomst misschien zal zorgen voor een clash tussen de muziekindustrie en AI-bedrijven.

2/ Online marketing belangrijker dan ooit?

Een steeds groter aantal bedrijven neemt influencers in huis om hun producten te promoten. Dit zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar toenemen. Via die online creators kunnen bedrijven hun producten bijvoorbeeld makkelijker laten opvallen door deel te nemen aan een bepaalde hype. De ideale personen die dat kunnen doen zijn natuurlijk de mensen die leven van sociale media. Ook zullen bedrijven steeds meer zelf hun sociale media aanmaken op de grote platformen. Zo hebben al enkele banken, overheidsbedrijven en kleinere KMO’s hun eigen sociale mediadienst die zo, zonder een influencer, hun producten of diensten bij het grote publiek kan promoten.

3/ De metaverse

Komt de langverwachte doorbraak van een universeel metaverse er aan in 2023? De kans wordt alsmaar groter, want Facebook pompt al enkele jaren vele miljarden dollars in het optimaliseren van hun eigen metaverse, maar wat was dat ook al weer? De metaverse is een online wereld waarin je van alles kan doen met je eigen avatar. Momenteel bestaan er al kleinere metaverses zoals Fortnite, Minecraft en Roblox, alleen zijn deze nog niet met elkaar verbonden. Uiteindelijk zou de bedoeling ooit worden dat je via de metaverse die verschillende games kan spelen zonder telkens die programma’s te moeten opstarten.

Naast gamen zou ook feesten, werken, tentoonstellingen bezoeken en zelf winkelen een realiteit moeten worden. Dat laatste zou dan werken op een economie die draaiende wordt gehouden binnen de metaverse. Het klinkt nu misschien wat surreëel of zelfs onmogelijk, maar dat werd lang ook van AI gedacht. Dus wie weet kopen we in 2023 onze kerstcadeaus in de metaverse.

Deze drie trends zijn het zeker waar om in het oog te houden, want met de snel evoluerende online wereld zou het zomaar kunnen dat het internet er binnenkort wel eens helemaal anders uit zal zien.

Laat ons zeker weten wat jij van deze trends vindt en verwacht op Instagram, waar je ook terecht kunt voor meer Kotplanet-nieuwtjes.

What's your reaction?

Related Posts

Load More Posts Loading...No more posts.
Une petite notification ? OK Pas tout de suite